חיפוש
מפעל הפיס קרנות קרן לנדאו זוכי פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה לשנת 2010

זוכי פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה לשנת 2010

שלחהדפסאאאגודל טקסט:

מפעל הפיס מברך את הזוכים על תרומתם הגדולה לתרבות ולאמנות בישראל ומאחל להם שנים רבות של יצירה.

תודה מיוחדת גם לשופטים בוועדות השונות על ההשקעה!


מוסיקה קלאסית


אנסמבל מיתרפרס למבצע: אנסמבל מיתר

אנסמבל מיתר הוא מהמובילים בארץ ובעולם בביצוע מוסיקה ישראלית עכשווית. זוכה פרס בנימיני (2006) ופרס פרטוש (2008) מטעם משרד התרבות.
 
האנסמבל הוקם בשנת 2004 על ידי עמית דולברג, המנהל אותו בכל שנות פעילותו. כאנסמבל המתמחה בביצוע מוסיקה ישראלית עכשווית - יצירות רבות נכתבו והוקדשו לו ע"י מיטב המלחינים בארץ.
 
התמקדות נוספת של האנסמבל היא בביצוע יצירות שנכתבו בתחילת המאה ה-20 על ידי חברי האגודה למוסיקה יהודית של סנט פטרבורג. מיתר משמש כאנסמבל הבית של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים וכאנסמבל הבית של הקונסרבטוריון הישראלי שטריקר בתל אביב. בהופעותיו הרבות של האנסמבל בפסטיבלים באירופה ובישראל הוא זוכה לשבחים ולביקורות נלהבות.
 
מנימוקי השופטים: אנסמבל מיתר בולט בשנים האחרונות בפעילות אינטנסיבית ענפה ועשירה, שתוך זמן קצר חוללה מהפכה של ממש בתחום המוסיקה האמנותית (הקלאסית) בת-זמננו בישראל. הוא מרבה בהשמעת יצירות של מלחינים ישראלים, יהודים ובני זמננו מכל העולם, ומציע רפרטואר רחב, עשיר ומגוון ואיכות ביצוע יוצאת דופן.
חברי האנסמבל מופיעים בפני קהלים שונים בקונצרטים רבים, בפסטיבלים עכשוויים, באירועים ייחודיים ובמרכזים מוסיקליים חשובים, כגון המרכז למוסיקה בירושלים, המרכז למוסיקה מתקדמת בתל אביב ("התיבה" ביפו), "מרכז ענב" בתל אביב וכן ביישובי פריפריה שונים.
 
אנסמבל מיתר מהווה במה ו"כתובת" להשמעת יצירות חדשות שנכתבות ונולדות במיוחד בשבילו, לעתים ביוזמתו ובהזמנתו.
תרומתו של אנסמבל מיתר לחיי התרבות והאמנות בישראל משמעותית ביותר הן בביצוע, הן בהתחדשות המוסיקה הישראלית והן בחינוך דור שלם של מאזינים וחשיפתו לרפרטואר חדש שאינו מוכר לקהל הרחב.  
 
יו"ר חבר השופטים: מר דני אור סתיו – מוסיקאי ושדרן בכיר בקול המוסיקה 
חבר השופטים: מר אמיר מנדל – מבקר מוסיקה,  מר דוד ויצטום - עיתונאי מרצה כותב וחוקר בנושאי מוסיקה



איתן שטיינברגפרס למלחין: איתן שטיינברג

זוכה פרס ראש הממשלה למלחינים ב-2007 וראש החוג למוזיקה באוניברסיטת חיפה. למד קומפוזיציה באקדמיה ע"ש רובין בירושלים (תואר ראשון ותעודת אמן), באקדמיה קיג'אנה בסיינה איטליה (דיפלומה) ובאוניברסיטת קליפורניה ברקלי, ארה"ב (תואר דוקטור). יצירותיו מושפעות ממגוון מקורות תרבותיים, ורבות מהן חוקרות את הקשר בין חומרים עממיים עתיקים לבין שפה מוזיקלית עכשווית.
שיתוף הפעולה שלו עם רעייתו אתי בן-זקן, הניב עשרות יצירות, שלושה פרויקטים של איסוף ועיבוד שירי עם וחמישה מופעי תאטרון- מוזיקה שכתב עבורה.
יצירותיו בוצעו ע"י מיטב התזמורות בארץ וע"י סולני אנסמבלים מובחרים בארץ ובעולם, ביניהם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים, הקאמרית הישראלית, הרביעייה הישראלית העכשווית, אנסמבל המאה ה-21, אנסמבל מיתר ועוד.

מנימוקי השופטים: איתן שטיינברג הוא מלחין בעל שפה מוסיקלית אישית, מקורית וייחודית, המשלבת את הישראלי, את היהודי (על מסורות עדותיו השונות) ואת האוניברסלי. הוא יוצר בשפה מוסיקלית עכשווית ובה בעת קומוניקטיבית ונגישה לקהל רחב.
 
היקף פעילותו המוסיקלית, אם במופעים חיים ואם במוסיקה מוקלטת, רחב ביותר. הודות לו נחשף הקהל הישראלי למגוון עשיר של יצירות, חלקן פרי עטו או יצירות חדשות לחלוטין, ואחרות עיבודים של מוסיקה יהודית-מסורתית מימים עברו.
לתרומתו של איתן שטיינברג נודעת חשיבות רבה ביותר ביצירה ובחידוש פניה של המוסיקה האמנותית בישראל, כמו גם בהעמקת קשריה עם המסורת התרבותית של עם ישראל.
 
יו"ר חבר השופטים:  מר דני אור סתיו – מוסיקאי ושדרן בכיר בקול המוסיקה;
חבר השופטים: מר אמיר מנדל – מבקר מוסיקה, מר דוד ויצטום - עיתונאי מרצה כותב וחוקר בנושאי מוסיקה

 

מוסיקה ישראלית


רע מוכיחפרס ליוצר: רע מוכיח

מוזיקאי, יוצר, מלחין, נגן ומפיק מוזיקלי. פעיל בעיקר בתחום הרוק, מוזיקה אלקטרונית ומוזיקת עולם.
רע מנגן בכלים רבים - גיטרה, בס, תופים, קלידים ועוד. השתתף בלהקות כגון "קאריזמא" של מאיר אריאל, "בלאגן", "רעש" ו"זקני צפת". הפיק אלבומים לברי סחרוף, יהלי סובול, ג'וני שועלי וכן את סיבוב ההופעות של שלומי שבן.

ב-1993 שימש מפיק מוזיקלי, מלחין, נגן וזמר באלבומו של ברי סחרוף "סימנים של חולשה". האלבום נחשב למהפכני וחדשני באותה תקופה, בעיקר בזכות הפקתו המקצועית של מוכיח, שכללה שימוש רב בסמפלרים ומוטיבים של מוזיקה אלקטרונית שלא היו נפוצים אז.
 
בשנת 2009 הוציא עם ברי סחרוף את "אבן גבירול, אדומי השפתות" - אלבום המבוסס על שיריו של רבי שלמה אבן גבירול. בימים אלה משמש מוכיח כמתופף באנסמבל הג'אז החופשי ה"אורקסטרע".

מנימוקי השופטים: פרס מפעל הפיס ליוצר בתחום המוסיקה הישראלית ניתן בדרך כלל לאמן שמומחיותו היא כתיבת שירים - מלים, לחן או שניהם גם יחד. השנה, בניגוד למקובל, בחרנו להרחיב את הגדרת המושג "יוצר", כך שיחול לא רק על כותבי השיר אלא גם על האמן המעניק לשיר את אופיו, את צבעיו ואת צלילו - המפיק המוסיקלי. לדעתנו, השפעתו של המפיק המוסיקלי על דמותה של יצירת הפופ והרוק מכרעת ולעתים אף משתווה להשפעתם של הכותב והמבצע. לתחושתנו, עבודתם היצירתית של המפיקים המוסיקליים אינה זוכה להכרה הראויה בישראל, ותקוותנו היא שהענקת הפרס למפיק מוסיקלי תעמיק, ולו במעט, את ההכרה בתחום מקצועי חשוב זה.
 
לא כל מפיק מוסיקלי ראוי להיקרא יוצר, אך יש כמה מפיקים ישראלים שהם יוצרים מהמעלה הראשונה. רע מוכיח, המוסיקאי שלו בחרנו להעניק את הפרס, הוא אולי המבריק והיצירתי מבין המפיקים המובחרים הללו. בעשרים השנים שבהן הוא פעיל בזירת המוסיקה הישראלית - כמתופף נפלא, כמפיק בעל חזון ומדי פעם גם כשותף לכתיבת שירים –תרם מוכיח תרומה מכרעת לכמה מאלבומי המופת של הרוק הישראלי. תנופת הדמיון שלו, רגישותו המופלגת למקצבים ולגווני צליל, החיבור הנפלא שהוא עושה בין נגינה חיה לבין מוסיקה אלקטרונית - אלה רק כמה מהאיכויות הנדירות של מוכיח, שהרחיבו את אופקיהם של מוסיקאים וחובבי מוסיקה בישראל, ושבזכותן מצאנו אותו ברוב קולות ראוי לקבלת פרס מפעל הפיס ליוצר בתחום המוסיקה הישראלית.
 
יו"ר חבר השופטים: מר בן שלו – עיתונאי ומבקר מוסיקה בעיתון הארץ
חבר השופטים: מר טוני פיין – עורך, מפיק ושדרן ברשת ג', גב' טל גורדון – מוסיקאית, כותבת, מלחינה ומבצעת. 
 


מוסיקת ג'אז


יובל כהןפרס למבצע: יובל כהן

מלחין-קומפוזיטור ומבצע בספקטרום רחב של יצירות, החולש על דיסציפלינות מוסיקליות רבות.
 
כיום משמש כמורה לטכניקות אִלתור ונגינה קאמרית ומנחה הרכבים בביה"ס רימון, בתיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין ובקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה (שטריקר). לימד במחנות למוסיקאים מצטיינים והעביר סדנאות וכיתות אמן ברחבי הארץ. מנגן בארץ ובחו"ל - ההרכב המשפחתי "3 Cohens Sextet" נחשב בין הרכבי הג'אז המובילים בעולם.
 
תקליטו האחרון "שיר בלי מילים" שיצא ביוני האחרון, תואר כ"אחד מאלבומי הג'אז הישראליים היפים של התקופה האחרונה". שני תקליטיו כנגן מוביל - "Freedom" ו-"Song Without Words", כמו גם התקליטור Braid (3 הכוהנים), הוכתרו כמובילים ומשפיעים.
 
אמנים מרכזיים מחו"ל הגיעו לישראל על מנת לנגן עמו בהרכב משותף: הסקסופוניסט המיתולוגי Lee Konitz (2010), ו- Lew Soloff, מגדולי נגני החצוצרה (2008).
 
מנימוקי השופטים: קושי רצוי ומשמח עמד לפנינו כאשר התבקשנו להחליט על הזוכה בפרס מפעל הפיס למבצע בתחום הג'אז לשנת 2010: רמתם המקצועית של רוב המועמדים גבוהה וראויה להערכה ולגמול, ובזכותם יצא לגא'ז הישראלי מוניטין בעולם כולו.
 
אין הדברים נאמרים לשם המליצה בלבד, אלא כדי להדגיש שבשיפוטנו נתנו משקל רב לא רק לרמת הביצוע, לעומק המוסיקלי ולחותָם האישי של המועמדים, אלא גם, בהתאם למטרות הפרס, לנפח נוכחותם בשדה הג'אז המקומי, ומכאן לתרומתם הישירה לו כשותפים במבחר הֶרכֵּבים - כמורים וכאמנים מקליטים.
 
מבין אלה בחרנו להעניק את הפרס לסקסופוניסט יובל כהן, המשלב בנגינתו ובלחניו תנופה ועידון, רצינות וחדווה, בשלות ופתיחות. כהן מפגין קשב רב ורגיש לחבריו ליצירה, המקרין יופי ותחושת אחווה גם על המאזינים.
 
יו"ר חבר השופטים: מר סלבה גנלין - פסנתרן, מלחין וזוכה פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה לשנת 2005
חבר השופטים: מר ניצן קרמר – מנהל ויועץ אמנותי של סדרת הג'אז במשכן ופסיטבל הג'אז של ת"א, מר ארז שוויצר – מבקר מוסיקה וספרות  בעיתון הארץ
 

קולנוע דוקומנטרי


דוד אופקפרס ליוצר: דוד אופק

במאי קולנוע, תסריטאי ודוקומנטריסט ישראלי. עבודותיו מתאפיינות בעיסוק בגיבורים מקבוצות לא הגמוניות בחברה הישראלית - עולים, עובדים זרים, בני עדות המזרח, וכן בטשטוש החיבור בין קולנוע עלילתי לקולנוע תיעודי, תוך שימוש בשחקנים לא מקצועיים.
 
בוגר המחזור הראשון של ביה"ס ע"ש סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, ירושלים. במהלך לימודיו זכה פעמיים בפרס וולג'ין בפסטיבל הקולנוע בירושלים על סרטו התיעודי “חלומות חיים“ (1993) ועל “בית“ (1994), בו הופיעו מספר רב של נושאים וטכניקות המאפיינים את יצירתו.
 
במהלך לימודיו נוצר שיתוף פעולה אמנותי עם חברו לכיתה, הבמאי והתסריטאי יוסי מדמוני, שנמשך לאחר לימודיהם וממשיך להתקיים עד היום. יחד עם מדמוני כתב וביים אופק מספר רב של סרטים וסדרות, אשר זכו בפרסים יוקרתיים והוקרנו בכל העולם.
 
אופק הוא אמן נבחר של הקרן למצוינות בתרבות. בין יצירותיו הבולטות של אופק, אשר זכו לפרסים בארץ ובחו"ל: סדרות הטלוויזיה “בת ים-ניו יורק“ ו"מלנומה אהובתי" (שלימים הפכה לסרט), הסרטים התיעודיים "חמישה סיפורי אהבה"  (1996), "ההרוג ה-17" (2003) ו"האגדה על ניקולאי וחוק השבות" וסרט הקולנוע "המנגליסטים" (2001).
 
מנימוקי השופטים: יצירתו רבת-הפנים של דוד אופק מצטיינת בחיפוש מתמיד אחר דרכים אמנותיות מגוונות, ומעלה תדיר שאלות שנובעות מהסוגה הדוקומנטרית, היבטיה האסתטיים, מהותה והשאלות האתיות הכרוכות בה. עבודתו של אופק מקפידה להתייחס באומץ ובביקורתיות לנושאים חברתיים ולנושאים שעל סדר היום הציבורי.  רגישותו לאנושי ,יכולתו להקשיב, לשוחח ולדובב את הדמויות העומדות במרכז סרטיו, מקנים לסרטיו נופך מיוחד, המשתלב היטב עם המבט המקורי שלו על המציאות ויכולתו להפיק את ערכיה הקולנועיים. סרטיו מצולמים וערוכים באיפוק, בצניעות ובמתינות המאפשרת לצופה להשתלב בהם כבן בית, צופה ושותף .  כיוצר מוביל בין בני דורו, הטביע אופק את חותמו הראוי על נוף הקולנוע התיעודי הישראלי בעשור האחרון.
 
יו"ר חבר השופטים: מר דוד פישר – במאי ומפיק סרטי תעודה
חבר השופטים: גב' תמר ירון – עורכת סרטים, יזמית, מקימה ומנהלת את בית הספר ג'אמפ קאט לעורכים ואנימטורים, מר שמואל דובדבני – מרצה בחוג קולנוע וטלויזיה באוניברסיטת ת"א ומבקר קולנוע באתר ynet. 
 


קולנוע עלילתי


דאנה איבגיפרס לשחקן: דאנה איבגי

שחקנית קולנוע וטלוויזיה ישראלית. רשמה את התנסותה המשחקית הראשונה בגיל עשר, כשהשתתפה לצד אביה, משה איבגי,  בסרט "מלאכים ברוח".
למדה  בביה"ס למשחק ניסן נתיב. למרות גילה הצעיר, השתתפה דאנה בכ-12 סרטי קולנוע ביניהם: "כנפיים שבורות" של ניר ברגמן, "אור" בבימוי קרן יעדיה, "הסודות" בבימויו של אבי נשר, "התנתקות" בבימוי עמוס גיתאי, "היו לילות" בבימוי של רוני ניניו, "בית"ר פרובנס" בבימוי אורי ענבר,"כלת הים" בבימוי קרן יעדיה ועוד. בנוסף גילמה תפקידים בסרטי סטודנטים, בסדרות טלוויזיה ובדרמות טלוויזיה.
 
בין הישגיה: מועמדות  לפרס אופיר (2002) על משחקה בשני סרטים: "כנפיים שבורות"  ו"בית"ר פרובנס". מועמדת בפעם השלישית לפרס אופיר (2003) על משחקה בסרט "המנגליסטים" ופרס "השחקנית הראשית הטובה ביותר“  בסרט "אור" בבימויה של קרן יעדיה (2004). זכתה בפרסי תא מבקרי הקולנוע השנתיים של פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2010 ובפרס השחקנית הטובה על משחקה ב"היו לילות" של רוני ניניו ו"כלת הים" של קרן ידעיה.
 
ב-2005 הקימה עם חבריה ללימודים את אנסמבל "ציפרולה", במסגרתו הם מעלים מערכונים תיאטרליים המשלבים נונסנס, סלפסטיק סאטירה, תנועה ויד, וזאת בהפקה, בכתיבה ובבימוי עצמי.
 
מנימוקי השופטים: דאנה איבגי רק בשנות העשרים לחייה, וכבר בעלת נוכחות מרכזית בקולנוע הישראלי העכשווי. סקירת תפקידיה הבולטים ב"כנפיים שבורות", "התנתקות", "הסודות", "היו לילות", "אור" ו"כלת הים", מבהירה כיצד זכתה למעמד זה בפרק זמן כה קצר.
 
יכולתה לגלם טווח נרחב של דמויות בסרטים המייצגים את כל מגוון העשייה בקולנוע הישראלי העכשווי, הופכים את הקריירה שלה לבבואה של התפתחות הקולנוע בארץ בעשור האחרון.
בתפקידיה מפגינה דאנה יכולת לשלב בין פשטות וחשיפה רגשית נוקבת, בין היתר באמצעות פניה המביעים שילוב בין תום ובגרות, כאב ונחישות. יכולותיה אלו מאפשרות לה לבטא ולייצג את הקונפליקטים הרגשיים, הפוליטיים והמעמדיים הלוכדים את הדמויות שהיא מגלמת בכנות יוצאת דופן. 
דאנה היא ההווה והעתיד הנראה לעין של משחק נשי בקולנוע הישראלי, ועל כך מוענק לה פרס זה.
 
יו"ר חבר השופטים: מר ארז דבורה – מרצה באוניברסיטת ת"א בתחום הקולנוע ומבקר קולנוע של אתר ynet
חבר השופטים: ד"ר אבנר פיינגלרנט – יוצר וחוקר קולנוע, ראש המחלקה לקולנוע וטלויזיה במכללה האקדמית ספיר ומנהל פסטיבל קולנוע דרום, מר גל זייד – שחקן, תסריטאי ומנהל הדרמה של ערוץ 10 


 

אבי נשרפרס לבמאי או תסריטאי: אבי נשר

מהבמאים והתסריטאים המובילים בישראל הפועל כבר למעלה משלושים שנה. בכיר יוצרי המיתולוגיה הישראלית בקולנוע - החל מסרטיו הראשונים - "הלהקה", "דיזנגוף 99" ו"זעם התהילה" וכלה בסרטיו האחרונים "סוף העולם שמאלה", "הסודות" ו"פעם הייתי".
 
נשר לוקח את יסודות ההוויה הישראלית ורוקח ממנה דרמות קומיות שעם יציאתן לאקרנים הופכות ללהיטים קופתיים, וזאת מבלי שיאבד את מגע ידו האמנותי העקבי ואת נטייתו לגעת - גם בתוך המסגרת העממית המסחרית - בנושאים שעד היום הם בבחינת טאבו: הטרור היהודי של ימי טרום קום המדינה ב"זעם התהילה", הגזענות הממסדית כלפי העלייה המזרחית ב"סוף העולם שמאלה", החיפוש אחר הגדרה עצמית אלטרנטיבית בעולם של דת ומגזר ב"הסודות", והעיסוק העדין בזיכרון השואה והדחקתה בסרטו האחרון "פעם הייתי".
 
מנימוקי השופטים: אבי נשר הוא הזוכה בקטגוריית הקולנוע העלילתי על יצירה ארוכת-שנים, שתחילתה בשנות השבעים של המאה הקודמת עם הסרטים "הלהקה" ו"דיזנגוף 99", והֶמשֵכה בעשור הראשון של האלף השלישי עם הסרטים "סוף העולם שמאלה", "הסודות" ו"פעם הייתי". יצירתו מאופיינת במקצועיות, מיומנות ורהיטות קולנועית.
 
בעשור האחרון עוסקים סיפוריו הקולנועיים של נשר בסוגיות חברתיות, היסטוריות ומשמעותיות לחברה הישראלית. למרות העיסוק בנושאים מורכבים וטעונים, הוא מצליח לספר סיפור קולנועי מרגש, שמגיע לקהל הרחב ומושך אליו צופים בהיקפים חסרי תקדים בקולנוע הישראלי.
 
אבי נשר זוכה בפרס על יצירה קולנועית שלא פוסקת להיות חיונית, ומַפנָה את המבט לאזורים לא מוכרים בחברה הישראלית. זהו אחד מהיוצרים הבולטים של הקולנוע הישראלי, שהישגיו מהווים תרומה מרכזית לתרבות ולקולנוע הישראלי. 
 
יו"ר חבר השופטים: מר ארז דבורה – מרצה באוניבריסטת ת"א בתחום הקולנוע ומבקר קולנוע של אתר ynet.
חבר השופטים: ד"ר אבנר פיינגלרנט – יוצר וחוקר קולנוע, ראש המחלקה לקולנוע וטלויזיה במכללה האקדמית ספיר ומנהל פסטיבל קולנוע דרום, מר גל זייד – שחקן, תסריטאי ומנהל הדרמה של ערוץ 10 
 


מחול


נעה דרפרס ליוצר או כוריאוגרף: נעה דר

דר נולדה וגדלה בקבוצת דגניה א'. בגיל 8 החלה ללמוד מחול, ובגיל 18 הוזמנה להצטרף ל"אנסמבל בת שבע" בו רקדה שנתיים. הקימה את "קבוצת מחול נעה דר" יחד עם שמונה רקדנים, השותפים ליצירת שפה תנועתית ובימתית ייחודית.  דר משתפת פעולה עם יוצרים מתחומי אמנות שונים ובדרך זו היא מעשירה את המחול ומרחיבה את גבולותיו. 25 העבודות שיצרה מאז הוקמה הלהקה, הוזמנו ע"י פסטיבלים מובילים בארץ ובעולם.
 
ב-1996 זכתה דר בפרס שר החינוך והתרבות לכוריאוגרפים צעירים ובמלגת "הבי-ארטס" ליצירה בלונדון. בשנת 2001 הוענק ללהקתה פרס המחול של שר המדע, התרבות והספורט עבור ביצוע מצטיין. בשנת 2006 זכתה עבור "טטריס" בציון לשבח עבור חדשנות מפסטיבל עכו.  ב-2008 הוענק לדַר פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה מטעם עיריית ת"א כאמנית מחול מצטיינת, וב-2009 "פרס היצירה במחול" מאת שרת התרבות עבור מכלול יצירתה ככוריאוגרפית.
 
בנוסף לעבודות שיצרה ללהקתה, יצרה דר עבודות עבור "אנסמבל בת שבע", "להקת מוזע", תאטרון באר שבע ולהקת "TRANSITIONS" מלונדון. ב-2006 הקימה את "סטודיו קבוצת מחול נעה דר", המשמש את הלהקה וכוריאוגרפים רבים נוספים כחלל לחזרות ויצירה. הלהקה מופיעה בכל הארץ בפני תלמידים ומבוגרים ומקיימת סדנאות ומפגשי מחול עם רקדנים, תלמידים והקהל הרחב.
 
מנימוקי השופטים: נעה דר היא יוצרת איכותית, מקורית, סקרנית ופורצת דרך. החלה ליצור בשנת  1993. תרומתה להתפתחותו העצומה של המחול בישראל משנות התשעים המוקדמות ועד היום היא משמעותית ומרכזית. נעה דר היא כוריאוגרפית היוצרת באופן עקבי, מופיעה לאורך השנים, ויוצרת מגוון ריקודים שמהם עולה קול ייחודי ועמוק.
דר היא בעלת ידע נרחב בתנועה, המשלבת ביצירתה מגוון אמצעים בימתיים כמו תפאורה ותאורה, בהם היא יוצרת חלל חי ופעיל. היא נמצאת בחיפוש מתמיד אחר דרכים חדשות ליצירת יחסים בין התנועה לאמצעי המבע האחרים של המופע, כמו גם בין הקהל לרקדנים.
 
המחול של דר עשיר בהמצאות תנועתיות, המאתגרות את הגוף המתנועע במורכבות קואורדינטיבית, מוסיקלית והבעתית. ניכר שהרקדנים שלה הם לא רק וירטואוזים טכניים, אלא מחוברים לרעיונות ולדימויים העמוקים של היצירה. עבודת העומק בלהקה מצמיחה רקדנים-מבצעים, שרבים מהם הופכים ליוצרים בזכות עצמם .
בין השאר יצרה עבודות לא מתפשרות גם לילדים בטווח גילאים רחב. היא  אחת מיוזמות הקמתה של עמותת הכוריאוגרפים, המאגדת בתוכה את יוצרי המחול העצמאיים.
 
יו"ר חבר השופטים: מר רמי באר – מנהל להקת המחול הקיבוצית וזוכה פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה לשנת 2004
חבר השופטים: גב' נירה פז – מנהלת תחרות "מיה ארבטובה" לבלט,  גב' איריס לנה – כוריאוגרפית בתחום התאטרון ומרצה לתולדות המחול באקדמיה בירושלים

 

תיאטרון


איגור ברזין

פרס לבמאי: איגור ברזין

בוגר ביה"ס לבימוי "גיטיס" במוסקבה. עבד ברוסיה כבמאי קרקס  וטלוויזיה, ועלה לארץ ב- 1993. כיום במאי ומנהל אמנותי של תאטרון מלנקי, אותו הקים יחד עם השחקנים מיכאל טפליצקי והלנה ירלובה ב-1997.
 
ברזין ביים בתאטרון מלנקי 14 הצגות, וזכה בפרסים רבים, ביניהם פרס השׂרה לקליטת עלייה ע"ש יורי שטרן לשנת 2010, פרס הפרינג' (2007) בשלוש קטגוריות על ההצגה "על החטא", פרס תאטרון כהצגת הפרינג' הטובה ביותר (2004) על "הזר" ופרס ראשון בפסטיבל תיאטרונטו (2001) על "קונטרבס". תאטרון מלנקי נחשב לאחד מקבוצות התאטרון המוצלחות בארץ.
 
מנימוקי השופטים: תאטרון מלנקי הוקם במטרה ליצור "תאטרון חי", העוסק בטקסטים קלאסיים ומטפח ערכים רוחניים ללא נאיביות וציניות. מאז הוקם הועלו בו הצגות מעולות, כפי שיעידו הביקורות הנלהבות והפרסים הרבים שגרף - בראש ובראשונה הודות לבימויו של איגור ברזין. בין הצגות התאטרון בניהולו האמנותי ובבימויו של ברזין ניתן למנות את "אורפיאוס במטרו" המעולה, "הזר" מאת קאמי ו"טרגדיות קטנות" של פושקין.
ברזין מצטיין בטיפולו המוקפד ובחיסכון הדרמטי בטקסטים, וכבמאי הוא משלב בעבודה תפאורה, מוסיקה, תאורה ודימויים תיאטרוניים מורכבים. "על החטא" עפ"י דוסטויבסקי בעיבודו ובבימויו הוא מלאכת מחשבת של ממש.

ב"מהגרים" מאת סלבומיר מרוז'ק הוא מפעיל את הזמן התיאטרוני כשעתיים ורבע מרתקות, וזאת בתבונה וברגישות נדירות. תחת בימויו צמחו והתפתחו עם השנים שחקנים נפלאים כמו ילנה ירלובה, דימה רוס ודודו ניב. סגנון הבימוי של ברזין מדויק, מקורי ומעמיק. הוא אינו מחניף לקהל הישראלי, אלא מזמין אותו להרגיש, לחשוב ולחוות.
 
ברזין רכש לעצמו מעמד של במאי תאטרון חדשן ומרתק.
ועדת השיפוט של פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה  החליטה ברוב קולות לבחור באיגור ברזין כמועמד הראוי לקבלת הפרס השנה.

יו"ר חבר השופטים: פרופ' שמעון לוי - במאי מתרגם וחוקר בחוג לתאטרון באוניברסיטת ת"א.
חבר השופטים: מר גרי בילו - לשעבר מנכ"ל בית צבי בית הספר הגבוה לאומניות הבמה,  גב' עידית הרמן - מנהלת אומנותית בתאטרון קליפה

 

סמדר יערוןפרס לשחקן: סמדר יערון

ממייסדי המרכז לתאטרון עכו ושותפה מרכזית בפיתוח דרך העבודה הייחודית לו. מנהלת אמנותית של המרכז לתאטרון בעכו, של פסטיבל עכו לתאטרון ישראלי ושל מעבדתרבות מיסודו של מפעל הפיס  למחול. נמנית עם הסגל האקדמי של החוג לתאטרון באוניברסיטת חיפה ובמכללה למִנהל. מלמדת תאטרון ומשחק בשיטת האמן היוצר במסגרות שונות. במהלך השנים השתתפה במספר רב של הפקות זוכות פרסים בתאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה.
 
יערון יוצרת ייחודית ורב-תחומית, שאחראית על מירב מרכיבי יצירתה בנוסף למשחק. היא כותבת ומביימת את עבודותיה, וגישתה טוטאלית ומחויבת. יצירתה האמיצה מחוברת להוויתה כישראלית וכאישה, וניזונה מחומרים אישיים וקולקטיביים. יערון משמשת השראה ומקור כוח לאמנים רבים ולעשייה האלטרנטיבית בישראל.
 
מנימוקי השופטים: סמדר יערון היא שחקנית מגוונת, טוטאלית, חוקרת ויוצרת לעילא ולעילא. בפועלה רב-השנים ובעבודותיה - מ"ארבייט מאכט פריי" ועד "משאלה מכוכב", היא מתמסרת לתפקידיה בגוף, בנפש וברוח. נוכחותה הממגנטת של סמדר מפתיעה, מאתגרת ומנחמת, כפי שתאטרון מעולה אמור לעשות.
סמדר מגלמת ביצירתה חיפוש בלתי-נלאה אחר אמת ויופי, ובמקביל תוקפת ומבקרת את כל המכוער, הכוחני, המסחרי והחלקלק-מתקתק בחברה הישראלית, כולל התאטרון שלה. איכותה הבלתי-מתפשרת של יערון מקנה לפרינג' הישראלי את מרכזיותו המובהקת. התאטרון שלה אינו רק מקסים ומרתק אלא גם תרפויטי ממש - אמנות במיטבה.
סמדר יערון ממשיכה לתרום לקידום התאטרון הישראלי ולהיות דמות מופת כאמנית מבצעת, כמורת דרך רבת-השראה וכמנהלת אמנותית.
ועדת השיפוט החליטה ברוב קולות לבחור את סמדר יערון כראויה לפרס השנה.

יו"ר חבר השופטים: פרופ' שמעון לוי - במאי, מתרגם וחוקר בחוג לתאטרון באוניברסיטת ת"א.
חבר השופטים: מר גרי בילו - לשעבר מנכ"ל בית צבי בית הספר הגבוה לאמנויות הבמה, גב' עידית הרמן - מנהלת אמנותית בתאטרון קליפה.


 

גלריית תמונות מטקס פרסי אמנויות הבמה 2010

אודות הפרס

פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה ע"ש לנדאו הוענק זו השנה התשיעית לאמנים וליוצרים שתרמו תרומה משמעותית לתרבות ולאמנות בישראל בעת האחרונה. 303 מועמדים התחרו השנה על עשרה פרסים בסך 50,000 שקלים כל אחד. הפרסים הוענקו בטקס חגיגי שנערך ב-29 בנובמבר 2010 במרכז "נא לגעת" בתל אביב.

 
היוצרים נבחרו באמצעות ועדות שיפוט מקצועיות שמונו לכל קטגוריה. הוועדות מורכבות מנציגי אקדמיה, זוכי פרס לנדאו בשנים קודמות, מבקרי אמנות, אמנים ויוצרים מובילים. 

במסגרת שת"פ בין פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה ע"ש לנדאו לבין "רוקדים עם כוכבים", שידורי רשת ערוץ 2, צולמו סרטונים עם הזוכים בפרס ובהשתתפות הילה נחשון. בואו לצפות בסרטונים.
אבי נשר
נעה דר
סמדר יערון
דאנה אבגי
דוד אופק
רע מוכיח