תאריך פרסום: 29 במרץ 2020
עמותת ער"ן מפעילה את הקו החם הגדול בישראל לעזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט.
מנתוני ער"ן עולה כי הלחץ והחרדה בציבור הישראלי בוקעים בבירור מבעד לקווי הטלפון ומסכי המחשב:
- כ- 60% מסך הפניות מסווגות על ידי אנשי המקצוע כחרדה וכמצוקה נפשית: החל באנשים שלא מבינים עד הסוף את ההנחיות, דרך קשישים החוששים לחייהם וכלה בצעירים שעתידם המקצועי והכלכלי מעורפל והם חרדים לקיומם.
- בנוסף, כ-30% מהשיחות מסווגות כבדידות של ישראליות וישראלים מכל הגילאים שלאור המצב זקוקים ביתר שאת למישהו לדבר איתו.
- שני שליש מהפניות מגיעות מנשים ושליש מגברים.
אנשי המקצוע של ער"ן נערכים בימים הקרובים לפניות אשר יעסקו באבדן, אבל ושכול נוכח מקרי התמותה והעלייה במספר החולים שבמצב קשה עקב נגיף הקורונה.
לאור המצב, אישר דירקטוריון מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי סיוע חירום של למעלה ממיליון ₪ לעמותת ער"ן, המפעילה את הקו החם הגדול בישראל לעזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט. הסיוע יאפשר לעמותה להמשיך את פעילות המענה הטלפוני לאחר שנאלצה לסגור את 13 מוקדי העמותה ברחבי הארץ עקב הנחיות הממשלה ולהנגיש את השירות לאוכלוסיית דוברי הערבית, דוברי הרוסית, בקרב קהילת יוצאי אתיופיה ויכלול גם התאמות לאוכלוסייה החרדית. העמותה מונה כ-1300 מתנדבים ואנשי מקצוע העושים לילות כימים כדי לסייע לציבור הישראלי על כלל מגזריו בימים מתוחים אלה.
בחודש האחרון הפכה עמותת ער"ן לחלק בלתי נפרד ממערך החירום הלאומי. ב-8 במארס השיקה ער"ן קו חירום בנושא הקורונה בטלפון 1201 שלוחה 6. בשבועיים האחרונים מתקבלות מדי יום למעלה מ- 1,300 שיחות, לצד כמות פניות זהה באמצעים הדיגיטליים. מהעמותה מדווחים על עלייה עקבית מדי יום במספר הפונים.
יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי: "מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי נרתמים לתגבור מערך החירום הלאומי של מדינת ישראל באמצעות מיזמים למען האזרחים הוותיקים ולמען שדרוג השירות הרפואי לאזרח. בימים אלה של חרדה וחוסר ודאות אנחנו רוצים לוודא גם שכל מי שזקוק לתמיכה נפשית יקבל מענה בכל זמן ובכל שפה, ולכן החלטנו להקצות לעמותת ער"ן סיוע מיידי לצורך רכישת מערכות תמיכה מרחוק ותוספת תמיכה בשפות נוספות, אשר יסייעו לציבור הרחב בימים קשים אלה. עם החמרת המגבלות על יציאה מהבית מדי יום ולאור הגידול הניכר הצפוי בביקוש לשירותי ער"ן נוצר צורך דחוף ומידי לתגבר את המענה האנושי ולסייע לאנשים להתגבר על המצוקה הנפשית. אני מודה לחברי הדירקטוריון וליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס שהבינו את חשיבות הנושא בעת הזאת, נרתמו מיד ואישרו את הסיוע".
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס: "לצד השירותים שאנו נותנים לתושבים שלנו, יחד עם מפעל הפיס אנחנו פועלים להרחיב ולהנגיש את הסיוע הנפשי לכל התושבים, מכל המגזרים והיישובים. בתקופה מורכבת זו, חשוב להעמיד את כל האמצעים לטובת התושבים שמתמודדים עם אתגרים רבים. הסיוע הנפשי שניתן בעמותת ער"ן יתרום לחוסן שלנו כחברה ויסייע בהתמודדות עם המשבר".
דוד קורן, מנכ"ל ער"ן: "אני מודה למפעל הפיס ולמרכז השלטון המקומי על ההירתמות והסיוע בעת חירום זו. יחד נוכל להרחיב את השירותים שלנו לקהילות נוספות ולעמוד באתגרים המורכבים שהציבה הקורונה. ער"ן היא המד"א של בריאות הנפש בישראל והעמותה כולה מגויסת כדי לשמור על החוסן הלאומי ולסייע לציבור במצוקה.
אני קורא לכל מי שחש במצוקה נפשית, אפילו לרגע אחד, שלא להסס ולפנות למוקד החירום שלנו בטלפון או באינטרנט, המתנדבים ואנשי המקצוע שלנו כאן בשבילכם. ולא פחות חשוב, לאלה שמרגישים טוב ומתמודדים עם האירוע – גלו אחריות, תהיו ערניים לזולת. זה הזמן לשמור על קשר עם הסבתא ושאר הקרובים, עם החבר מהלימודים. תרימו טלפון, תנו מילה טובה, כל דבר קטן יכול לסייע".