תאריך פרסום: 12 במאי 2010
מנהל סטארט-אפ. ד"ר להתנהגות צרכנים ומתמחה בעריכת דין הם הזוכים ב 'צרצרפיס' 2010 - תחרות סיפורים קצרים ב-sms של מפעל הפיס.
חבר השופטים בראשותו של הסופר יורם קניוק בחרו בשלושת הסיפורים הזוכים: פרס ראשון בסך 15,000 ₪, המקום השני 10,000 ₪ ואילו המקום השלישי – 5,000 ₪.
תחרות צרצרפיס של מפעל הפיס, הגיעה לסיומה עם כ-9,000 סיפורי sms שנשלחו מקרב הציבור הרחב. התנאי להשתתפות בתחרות היה משלוח SMS באורך המוגבל ל- 140 תוים בלבד (עד שני מסכים).
צוות שופטים בראשותו של הסופר יורם קניוק, בו חברים: פרופ' חנן חבר, פרופ' מן המנין, לשעבר ראש החוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים; מבקר השירה ועורך ספרות אלי הירש; השחקנית והסופרת אביטל דיקר בחרו בשלושת הסיפורים הטובים ביותר.
הזוכה במקום הראשון הוא צפריר בשן, 38, ממודיעין, מנהל חברת סטארט-אפ, עוסק בכתיבה שיווקית כפרילנס, יקבל 15,000 ₪ ממפעל הפיס.
הצרצר שלו: "בצומת גלילות, ליד השווארמה של עידן עופר עומד שי אגסי ומוכר סוללות אצבע. "חכה חכה", הוא אומר לי. "בטריות עם טחינה הן הדבר הגדול הבא".
בתמונה: צפריר בשן, זוכה מקום ראשון בתחרות צרצרפיס 2010 מקבל את הפרס מידי מנכ"ל מפעל הפיס, מר שאול סוטניק
מנימוקי השופטים: בטריות עם טחינה זה המשל הטוב ביותר לז'אנר הספרותי החדש שנקרא 'צרצרפיס', המשלב טכנולוגיה ופתיחות. הוא מכיל בתוכו מקוריות, הומור והרבה מאוד ישראליות.
הזוכה במקום השני הוא ענר טל, 30, מרמת השרון, ד"ר להתנהגות צרכנים, לומד פילוסופיה לתואר שני באונ' ת"א. עוסק בצילום וכתיבה עתונאית באתר של רון מייברג. ענר שלח 15 צרצרים. יקבל 10,000 ₪ ממפעל הפיס.
הצרצר שלו: "הקצין הביט בו, עיניו קשות. לא יותר מבן עשרים. כן, אמר, גם את התחתונים".
מנימוקי השופטים: סיפור ישראלי צלול חד ודרמטי שפתוח למגוון רחב של פרשנויות.
הזוכה במקום השלישי היא יסמין לידסקי, מת"א, מתמחה בעריכת דין, לומדת ב"מנשר" פרוזה ועתונאות. החליטה להתמחות בבצרצורים. שלחה 9 והזוכה היה ההראשון מביניהם. תקבל 5,000 ₪ ממפעל הפיס.
הצרצר שלו: "הפעם הבאה שראיתי אותך היה כשבאתי לבקר אותך בגהה, אז כבר לא זיהית אותי. "רואים שאני חצי סינית?", שאלת ואני בתגובה אמרתי שאני רוצה גלידה".
מנימוקי השופטים: סיפור מאוד אנושי, המכיל מרכיבים עצובים ומצחיקים בו זמנית. שילוב מצויין של פיוט וגרוטסקה.
יורם קניוק, יו"ר חבר השופטים: "אני פה בגלל שזה מפעל מאוד יפה בעיני. מדובר בדרך חדשה וחידתית לספר סיפור. נהניתי מאוד לעבוד עם חבר השופטים. לבחור 3 סיפורים מתוך כ- 9,000 זה לא פשוט. הנסיון ליצור משהו חדש ושונה הוא מרתק בעיני".
הסופר יורם קניוק
שאול סוטניק, מנכ"ל מפעל הפיס: "הצלחתו של פרוייקט 'צרצרפיס' בשנה שעברה, הובילה אותנו לקיים פרוייקט נפלא זה גם השנה. פעילות זו המעמיקה שורש, משתלבת עם תמיכתנו בתרבות בכלל ובספרות בפרט בעידן בו המידע הזמין כל כך נקרא בדרכים שונות מאשר בעבר".
סוטניק מוסיף: "צרצרפיס" מהווה חלק בלתי נפרד מפעילותו העניפה של מפעל הפיס, לקידום התרבות והאומנות, תוך הצגת אתגר לכתיבה קצרה, איכותית ומדוייקת ולאפשר לדמיון לפרוץ את תקרת הזכוכית. רק בעשור האחרון הושקעו למעלה ממליארד ₪, בייזום פרוייקטים תרבותיים, תמיכה ביוצרים, הקמת היכלי תרבות ותמיכה בסופרים וספרות".
"צרצרפיס בפייסבוק"
השנה הושקה לראשונה אפליקציית "צרצרפיס בפייסבוק" ובה הגולשים בפייסבוק מצרצרים באמצעות הרשת החברתית ומשתפים את חבריהם. הצרצר מופיע כסטטוס של הגולש, וגם בעמוד הבית שלו ושל חבריו. בעוד בתחרות המרכזית נבחרים הסיפורים הזוכים על ידי ועדה של אנשי ספרות, בפייסבוק הצרצורים הזוכים יהיו אלו שיקבלו הכי הרבה דירוגים (like) בקרב הגולשים. מדובר בפעילות מקבילה שאינה מהווה חלק מהתחרות, אלא פעילות נוספת לקהל הגולשים בפייסבוק.
2 הסיפורים האהובים ביותר על הגולשים באפליקציית הפייסבוק, יזכו בפרסים: 2 קוראי ספרים אלקטרוניים. מדובר בקוראי הספרים הדיגיטליים הראשונים שיגיעו לישראל בתחילת החודש הבא.
יש לציין כי במהלך התקופה ביקרו בדף "צרצרפיס" בפייסבוק כ- 16,440 גולשים, הועלו כ- 1,466 צרצרים והיו 6,430 הצבעות, חלקן סוערות ביותר.
מקום ראשון - רוני אפלבוים מהוד השרון
הצרצר הזוכה: "הדגים דואגים, אבא? כן, אמר. והכלבים? אוהבים? מאוד, אמר, ודמעות בעיניו. והיתושים? מתלחשים? בטח. ואני? אני אמות? לא אמר. לא. זה לא חרוז."
מקום שני - רון אביטל מחולון
הצרצר הזוכה: "היא עמדה בחלון הגשום, עוד כמה ימים אמא תחגוג את יום הולדתה השביעי, הרחק ממני. דמעה זלגה והתמזגה עם טיפות המים על החלון. היכן נפשה? האם היא בכלל?"
מקום שלישי - נמרוד דואק מגבעתיים
הצרצר הזוכה: "אוהב אותי, לא אוהב אותי, אוהב אותי, לא אוהב אותי, אוהב אותי, רצתי אליו וליבי פרפר. בין ידיו הייתה אחרת. רצתי בחזרה בוכה והוא לא שם לב."
מתכננת ומפעילת האפליקצייה בפייסבוק היא חברת Refresh המנהלת את פעילות המדיה החברתית של מפעל הפיס. ריפרש, בבעלות העיתונאי לשעבר אדם שוב, היא אחת החברות הראשונות והגדולות בישראל בתחום ה-conversation marketing, השתלבותם של מותגים וארגונים בשיחות המתנהלות בין גולשים ברחבי האינטרנט.
הזוכים בתחרות צרצרפיס חביב הקהל